F_logo

sunnuntai 13.9.

2013-04-22_15-19-24
Kehärata, Vantaankosken asema
Aika 10.00
Osoite Kivivuorentie 16, 01620 Vantaa
Alkamispaikka Aseman vieressä Kivivuorentien polkupyöräkatosten edessä
Esittelijä Jussi Murole arkkitehti SAFA, B&M architects ja Juha pajakoski, arkkitehti, B&M architects, Vantaan kaupungin edustaja, Tero Mertanen, HSL
Esteettömyys Kohde on esteetön.
Lisäohjeita Pysäköintipaikkoja on rajallinen määrä, jonka vuoksi suosittelemme saapumista junalla. Huom! OpenHouse ohjelmassa on viisi uutta asemaa eli voit kiertää reitin järjestyksessä Vantaankosken asema klo 10, Kivistön tunneliasema kello 11, Aviapoliksen tunneliasema klo 12 ja lentoaseman tunneliasema klo 13 sekä Leinelän asema klo 14.
Vantaankosken rautatieasema sijaitsee Kehäradan länsiosassa Vantaankosken toimitila-alueen keskellä. Kokonaan uudistettu asema edustaa raideliikenteen asemien uutta sukupolvea. Vantaankoski muistuttaa arkkitehtuuriltaan uutta Leinelän asemaa.

Asema sijaitsi vanhastaan kallioleikkauksessa. Uudistamisen yhteydessä laituri katettiin kookkaalla lasikatoksella ja sen yhteyksiä parannettiin: vanhan avoportaan korvaavat molemmissa päissä sijaitsevat katetut ja lämmitetyt portaat ja teräksiset ja lasiset hissitornit. Läpinäkyvyydellä tavoitellaan helpompaa suunnistettavuutta ja parempaa turvallisuutta.

Aseman lasisten tuulensuojaseinäkkeiden lämpimän oranssi väritys noudattaa Kehäradalla asemille kehitettyä tunnusväritystä.

Kehärata avautui matkustajaliikenteelle 1.7.2015. Kyseessä on yksi Helsingin seudun historian merkittävimmistä joukkoliikennehankkeista.
2013-04-22_15-19-24

Kuva: Timo Kiukkola


Keh%c3%a4rata_kivist%c3%b6_5407_m
Kehärata, Kivistön asema
Aika 11.00
Osoite Keimolantie / Vanha Nurmijärventie 132, 01700 Vantaa
Alkamispaikka Kivistön koulun vieressä aseman keskimmäinen sisäänkäyntipaviljonki
Esittelijä Jussi Murole arkkitehti SAFA, B&M architects, Mika Lundberg, arkkitehti, B&M architects, Lea Varpanen, Vantaan kaupunki, Tero Mertanen, HSL
Esteettömyys Kohde on esteetön.
Lisäohjeita Ajo-ohjeet Tikkurilasta: Aja Tikkurilantietä länteen 9 kilometriä Vantaan joen yli, kunnes saavut liikenneympyrään. Poistu liikenneympyrän toisesta liittymästä Riipiläntielle. Käänny 900 metrin päästä oikealle Keimolantielle (Vanha Nurmijärventie). Jatka vielä 500 metriä eteenpäin, koulu näkyy tien vasemmalla puolella. Huomaathan, että pysäköintipaikkoja on rajallinen määrä, jonka vuoksi suosittelemme saapumista julkisilla kulkuneuvoilla, esimerkiksi junalla. Huom! OpenHouse ohjelmassa on viisi uutta asemaa eli voit kiertää reitin järjestyksessä Vantaankosken asema klo 10, Kivistön tunneliasema kello 11, Aviopoliksen tunneliasema klo 12 ja lentoaseman tunneliasema klo 13 sekä Leinelän asema klo 14.
Kivistön rautatieasema sijaitsee lentoaseman länsipuolelle rakentuvan Kivistön kaupunginosan tulevassa keskustassa. Asema edustaa junaliikenteen asemien uutta sukupolvea.

Asema sijoittuu keskustan tulevien aukioiden alapuolelle jolloin matkustajat voivat odottaa junaa kokonaan katetulla ja osittain luonnonvalolla valaistulla laiturilla. Asema hahmottuu kolmena minimalistisena sisäänkäyntipaviljonkina, joiden auringolta suojaavat säleikköpinnat näyttävät kameleonttimaisen erilaisilta katselusuunnan vaihtuessa. Pimeällä paviljongit hehkuvat kuin lyhdyt.

Kehärata avautui matkustajaliikenteelle 1.7.2015. Radan myötä on avautunut myös yhteys Helsingin keskustan, Helsinki-Vantaan lentoaseman ja muun Suomen välille. Kyseessä on yksi Helsingin seudun historian merkittävimmistä joukkoliikennehankkeista.

Kehäradan asemille on annettu tunnusvärit: Kivistössä väritys näkyy pitkän asemahallin molemmilla seinillä pikselimaalauksissa.

Kehärata avautui matkustajaliikenteelle 1.7.2015. Kyseessä on yksi Helsingin seudun historian merkittävimmistä joukkoliikennehankkeista.
Keh%c3%a4rata_kivist%c3%b6_5407_m

Kuva: Anne Kurki / Rakennuslehti


P%c3%a4%c3%a4sis%c3%a4%c3%a4nk%c3%a4ynti
Hotel Katajanokka (entinen Katajanokan vankila)
Aika 11.00,12.00,13.00,14.00,15.00
Osoite Merikasarminkatu 1, 00160 Helsinki
Alkamispaikka Hotellin aula, pääsisäänkäynnistä oikealle
Esittelijä Taru Ojaharju-Latief, Director of Sales & Marketing
Esteettömyys Kohde ei ole esteetön.
Lisäohjeita Hotellille pääsee erittäin kätevästi raitiovaunulla nro 4, ja hotellin pihassa on muutamia parkkipaikkoja omalla autolla kulkeville. Pysäköintimaksu on 3,50 €/tunti.
Tervetuloa tutustumaan vankilahotelliin!

BEST WESTERN PREMIER Hotel Katajanokan vanhin osa on peräisin vuodelta 1837 ja pääosa vuodelta 1888. Rakennus toimi alun perin lääninvankilana ja tutkintavankilana, jonka toiminta päättyi vuonna 2002 vankien siirtyessä Vantaan vankilaan.

Pitkästä ja värikkäästä historiasta muistuttaa edelleen Museoviraston suojelema keskikäytävä, ulkoseinät ja linnan muuri. Mittavien kunnostustöiden jälkeen korkeatasoinen, nykyaikainen hotelli avasi ovensa toukokuussa 2007.

P%c3%a4%c3%a4sis%c3%a4%c3%a4nk%c3%a4ynti

Kuva: Klaus-Peter Klappest


Aallonkotitalo
Alvar Aallon Munkkiniemi
Aika 12:00
Osoite Riihitie 20, 00330 Helsinki
Alkamispaikka Aallon kotitalon edestä, Riihitie 20
Esittelijä Alvar Aalto -säätiö
Esteettömyys Kohde on esteetön.
Lisäohjeita Huom! Jonotus! Mukaan mahtuu 20 ensiksi aloituspaikalle tullutta henkilöä.
Tutustu Alvar Aallon Munkkiniemeen - toteutuneeseen ja toteutumattomaan arkkitehtuuriin!

Kierros alkaa Aallon kotitalosta ja päättyy Aallon ateljeen puutarhaan. Aikamatkan varrella mieliin painuvat niin vanhan Munkkiniemen rakennusten historia kuin Aallon toteutumattomaksi jääneen suunnitelman hienoudet.
Aallonkotitalo

Kuva: Maija Holma


Aviapolis_058_%c2%a9_kari_palsila_
Kehärata, Aviapoliksen tunneliasema
Aika 12:00
Osoite Aviabulevardi 9, 01530 Vantaa
Alkamispaikka Mekaanikontien sisäänkäynnin edusta-alue
Esittelijä Arttu Suomalainen, arkkitehti. Jouni Rekola, arkkitehti, Merja Häsänen, Vantaan kaupunki, Tero Mertanen, HSL
Esteettömyys Kohde on esteetön.
Lisäohjeita Alueella on huonot pysäköintimahdollisuudet, paikalle kannattaa tulla junalla. Huom! OpenHouse ohjelmassa on viisi uutta asemaa eli voit kiertää reitin järjestyksessä Vantaankosken asema klo 10, Kivistön tunneliasema kello 11, Aviapoliksen tunneliasema klo 12 ja lentoaseman tunneliasema klo 13 sekä Leinelän asema klo 14.
Aviapoliksen tunneliasema on yksi Kehäradan neljästä kalliotunneliosuudelle suunnitelluista tunneliasemista.

Asemalle on kaksi paviljonkimaista teräsrakenteista sisäänkäyntiä Aviabulevardin varrella.

Yksiholvinen asemahalli on avara ja valoisa yhtenäinen tila, joka on 230 metriä pitkä, 27 metriä leveä ja 10 metriä korkea. Asemahallin ilme muodostuu kaarevan vaakageometrian ja koko asemahallin laajuisen teräsrankaverhouksen lisäksi suurvalaisinten ja valaistuksen heijastinpintana toimivan kattopinnan sekä laiturialueen päätyjen liukuporrashuoneiden jyhkeän väribetonirungon ja kevyen lasirakenteen yhdistelmästä.

Kehärata avautui matkustajaliikenteelle 1.7.2015. Kyseessä on yksi Helsingin seudun historian merkittävimmistä joukkoliikennehankkeista.
Aviapolis_058_%c2%a9_kari_palsila_

Kuva: Kari Palsila


Img_2413
Lauttasaaren kirkko
Aika 13.00, 15.00
Osoite Myllykallionrinne 1, 00200 Helsinki
Alkamispaikka Eteinen, pääovesta sisään
Esittelijä FM Ville Elomaa, urkuesittely kanttori Marjukka Andersson
Esteettömyys Kohde ei ole esteetön.
Lisäohjeita Pysäköinti mahdollista parkkipaikalla Myllykallionrinteen päässä. Kirkkosaliin saadaan tarvittaessa esteetön pääsy (ramppi pyörätuolille), mutta muuten kierros ei ole esteetön. Kellotorniin otetaan maksimissaan noin 15 henkilöä kerralla vähäisten tilojen vuoksi.
Tervetuloa tutustumaan Lauttasaaren kirkkoon!

Lauttasaaren kirkkoa varten perustettiin suunnittelukilpailu vuonna 1953. Kilpailun voitti arkkitehti Osmo Lappo, mutta toteutettavaksi palkintolautakunta valitsi arkkitehti Keijo Petäjän suunnitelman "Cour". Lauttasaaren kirkko ja toimintakeskus valmistuivat vuonna 1958.

Ranskan kielen sana "cour" tarkoittaa sisäpihaa ja Lauttasaaren kirkko koostuukin oikeastaan kahdesta kirkosta ja toimintakeskuksesta, joiden keskellä on sisäpiha. Pihalla kohoaa kirkon torni. Lauttasaaren kirkko edustaa 1950-luvun kirkkoarkkitehtuuria hienoimmillaan. Kirkkosalin valaisimet ja penkit on suunnitellut professori Ilmari Tapiovaara.

Kierroksella tutustutaan Lauttasaaren kirkon historiaan, arkkitehtuuriin ja sisustukseen. Käymme tiloissa, joihin ei normaalisti pääse, kuten urkuparvella tutustumassa urkuihin ja kiipeämme kirkon kellotorniin ihailemaan maisemia.
Img_2413

Kuva: Pirre Saario


Len_lk1
Kehärata, Lentoaseman tunneliasema
Aika 13:00
Osoite Teletie 6, 01530 Vantaa
Alkamispaikka Tietotien sisäänkäynti, katuosoite Teletie 6
Esittelijä Arttu Suomalainen, arkkitehti. Jouni Rekola, arkkitehti, Vantaan kaupungin edustaja, Tero Mertanen, HSL
Esteettömyys Kohde on esteetön.
Lisäohjeita Pysäköinti lentoaseman maksullisilla asiakaspysäköintialueilla. Paikalle kannattaa tulla junalla. Huom! OpenHouse ohjelmassa on viisi uutta asemaa eli voit kiertää reitin järjestyksessä Vantaankosken asema klo 10, Kivistön tunneliasema kello 11, Aviapoliksen tunneliasema klo 12 ja lentoaseman tunneliasema klo 13 sekä Leinelän asema klo 14.
Lentoaseman tunneliasema on yksi Kehäradan neljästä kalliotunneliosuudelle suunnitelluista tunneliasemista.

Asemalle on kaksi sisäänkäyntiä, joista Tietotien sisäänkäynti on avattu matkustajien käyttöön. Lentoaseman sisäänkäynti valmistuu myöhemmin tänä vuonna.

Tietotien sisäänkäynnistä yhteys asemahalliin alkaa monikerroksisesta liukuporras- ja hissiaulasta jatkuen kalliokäytävänä kohti asemahallia. Käytävän päätteenä olevalta ylikulkusillalta aukeaa avara näkymä koko laiturialueelle.

Yksiholvinen valoisa asemahalli sijaitsee noin 40 metriä maanpinnan alapuolella. Asemahalli on 230 metriä pitkä, 27 metriä leveä ja 10 metriä korkea. Asemahallin arkkitehtuuri syntyy koko asemahallin laajuisen teräsrankaverhouksen, suurvalaisinten ja valaistuksen heijastinpintana toimivan kattopinnan sekä laiturialueen päätyjen liukuporrashuoneiden jyhkeiden väribetoniseinien ja kevyen lasirakenteen yhdistelmästä.

Asemahallin keskiosan seinäpintoja hallitsee Aarne Jämsän taideteos "Helman heilahdus"

Kehärata avautui matkustajaliikenteelle 1.7.2015. Kyseessä on yksi Helsingin seudun historian merkittävimmistä joukkoliikennehankkeista.
Len_lk1

Kuva: PESARK, render


Mfa_jorma_j_rvi___toivo_j_ntti_as_oy_herttua_karhutie_25_ja_26_herttoniemi_helsinki_1949_kuva_riitta_nikula
Herttoniemi kierros
Aika 13:00
Osoite Susitie 12, 00800 Helsinki
Alkamispaikka Susitie 12 talon edestä
Esittelijä Juhana Lahti, tutkimuspäällikkö
Esteettömyys Kohde ei ole esteetön.
Lisäohjeita Kierros järjestetään säävarauksella!
Tervetuloa tustumaan sodanjälkeiseen asuinaluearkkitehtuuriin rivitalojen näkökulmasta.
Opastettu kävelykierros kiertelee Herttoniemen pihoilla ja kaduilla.

Kierros järjestetään säävarauksella, sillä sateisella säällä reitin varrella olevta kalliot muuttuvat kovin liukkaiksi. Reitti on osittain hieman hankalakulkuinen.

Kierros on Suomen arkkitehtuurimuseon järjestämä.
Mfa_jorma_j_rvi___toivo_j_ntti_as_oy_herttua_karhutie_25_ja_26_herttoniemi_helsinki_1949_kuva_riitta_nikula

Kuva: As. Oy. Herttua, Karhutie, Herttoniemi, Helsinki 1949 Arkkitehti: Jorma Järvi & Toivo Jäntti © Riitta Nikula


10476262_10203476878777414_4519953279628792083_n
OHH & Euroopan kulttuuriympäristöpäivät yhdessä avaavat:
Malmin lentoasema
Aika 13:00, 14:00, 15:00,
Osoite Helsinki-Malmin lentoasema, 00700 Helsinki
Alkamispaikka Malmin lentoaseman ala-aula
Esittelijä Malmin lentoaseman ystävät
Esteettömyys Kohde on esteetön.
Lisäohjeita Jos saavut Helsinki-Malmin lentoasemalle autolla, pysäköinti onnistuu kätevästi terminaalin edustalla sijaitsevalle pysäköintialueelle. Ilmaisen pysäköintilipukkeen voit hakea GATE I ravintolasta, toisesta kerroksesta.Pysäköintialueella on erikseen merkittyjä invapaikkoja. Lentokentällä, lentoliikenne-alueella tulee liikkua esittelijöiden ohjeiden mukaisesti. Klo 12 luento lentoaseman aulassa.
Europa Nostra Finland valitsi Malmin lentoaseman Suomen uhanalaisimmaksi kulttuuriperintökohteeksi 2015. Museovirasto on aikaisemmin todennut, että Malmin lentoasema rakennuksineen ja kiitoratoineen muodostaa liikennehistoriallisesti, kulttuurihistoriallisesti ja arkkitehtuurihistoriallisesti merkittävän kokonaisuuden (RKY 2009).

Helsingin maalentoasema Malmilla suunniteltiin alusta alkaen kansainväliseksi lentoasemaksi ja tässä suhteessa se on yksi maailman vanhimmista, alkuperäisessä käytössä ja asussaan säilynyt ilmailun alkutaipaleen lentoasema Euroopassa.

Sen maailmanlaajuisesti noteerattu arkkitehtuuri ja rakennusten sijoittelu edustavat näyttävästi suomalaista 1930-luvun funktionalismia. Hallinto- ja matkustajaterminaalin teräsbetonirakenteiden, geometristen muotojen, nauhaikkunoiden, pyöreän aulan ja portaiden arkkitehtuuri on mestariteos. Rakennuksen tärkeydestä Suomen maahantuloväylänä kertoivat Alvar Aallon Artekin, Billnäsin ja Merivaaran hienoimmat kalusteet, jotka olivat käytössä vihkiäisistä 15.5 1938 lähtien.

Alustava suunnittelu alkoi jo 1935, Dag Englund luonnosteli piirustukset ja ne olivat lopullisen suunnittelun ja toteuttamisen pohjana. Myöskään Onni Ermalan ja Yrjö Vaskisen sekä Martti Välikankaan panosta ei ole syytä väheksyä lentoaseman suunnittelussa. Vera Rosendal valvoi v.1937 lopusta lähtien työmaata ja täydennyspiirrustuksia.

Helsingin kansainvälisen lentoaseman sijoituspaikan valintaan osallistui itse maailmankuulu lentäjäsankari Charles Lindbergh, joka syyskuussa 1933 Aero O/Y:n toimitusjohtaja Gunnar Ståhlen kutsumana vieraili Suomessa puolisonsa Annen kanssa erikoisvarusteisella Lockheed Sirius -koneella. Kentän sijoituspaikkaa tutkimaan asetettu valtioneuvoston komitea päätyi tukemaan Lindberghin ja Ståhlen esittämää aluetta Tuomarinkylän seudulta, mutta Helsingin kaupunginhallituksen valiokunta valitsi asutuspoliittisista syistä sijoituspaikaksi maaperältään erittäin kehnoksi tiedetyn Tattarisuon kaksi kilometriä idempänä, koska "...oli Tuomarinkylän aluetta pidettävä asuntotarkoituksiin paljon sopivampana kuin Tattarinsuon aluetta, jolle otaksuttavasti ei voida saada syntymään mitään parempaa esikaupunkiasutusta".

Helsingin lentoasema hohtavan valkoisine, pyöreine päärakennuksineen valmistui toimintakuntoon joulukuussa 1936. Kentän valtavaan hangaariin mahtui kuusi Junkers 52 -konetta, ja se oli tuolloin Euroopan toiseksi suurin. Myös kentän moderni mittarilähestymislaitteisto ansaitsi maininnan kirjassa "Helsingin lentoasema" (1938): "Helsingin maalentoaseman sokkolaskulaitteet ovat Telefunken rakennetta ja ovat rakennustavaltaan ainutlaatuiset, sillä laitteiden suuntasäteet risteilevät ollen toinen säde suunnattu pohjoiseen toinen länteen".

Malmin lentokenttä on kahdesti peräkkäin (vuosina 2004 ja 2006) listattu World Monuments Fundin ylläpitämälle maailman sadan uhanalaisimman kulttuuriaarteen listalle, jonka valintapaneelissa ovat mukana mm. UNESCO:n maailmanperintöluetteloinnissakin neuvoa-antavina asiantuntijoina toimivat kansainväliset ICOMOS- ja ICCROM-järjestöt. Hakemus on myös lähetetty WMF 2016 listalle. Kansainvälinen DoCoMoMo-järjestö on ottanut Malmin kenttäkokonaisuuden modernin arkkitehtuurin arvokohteidensa luetteloon.
10476262_10203476878777414_4519953279628792083_n

Kuva: Maria-Pelagea Keurulainen


2014-02-06_16-03-54
Kehärata, Leinelän asema
Aika 14.00
Osoite Koivukylänväylä 54, 01360 Vantaa
Alkamispaikka Leinelän puistotien sillalla, aseman hissin edessä
Esittelijä Jussi Murole arkkitehti SAFA, B&M architects ja Mika Lundberg, arkkitehti, B&M architects, Lassi Tolkki, Vantaan kaupunki
Esteettömyys Kohde on esteetön.
Lisäohjeita Pysäköintipaikkoja on rajallinen määrä, jonka vuoksi suosittelemme saapumista julkisilla kulkuneuvoilla. Huom! OpenHouse ohjelmassa on kaikki uudet asemat eli voit kiertää koko kehäradan pysähtyen joka asemalla järjestyksessä Vantaankosken asema klo 10, Kivistön asema kello 11, Aviopoliksen asema klo 12 ja lentoaseman tunneliasema klo 13.
Leinelän asema on ensimmäinen asema uudella rataosuudella. Asema sijaitsee Leinelän uuden asuinalueen kupeessa. Aseman pohjoispuoleiset korttelit ovat osin valmistuneet ja ympäristön odotetaan kehittyvän vehreän kaupunkimaisena alueena.

Rata ja asema sijaitsevat uuden ja vanhemman asuinalueen välissä kallioleikkauksessa. Aseman molempien päiden sillat yhdistävät eri asuinalueet toisiinsa. Lasiseinäisen kävelysillan yhteys avataan kokonaan keskustakorttelin valmistuttua.

Kehäradan jokaisella asemalla on tunnusvärinsä ja
Leinelän aseman värinä on omenanvihreä. Aseman suunittelussa pyrittiin valoisaan, keveään ja avaraan tunnelmaan kaikkina vuoden- ja vuorokaudenaikoina.

2014-02-06_16-03-54

Kuva: Timo Kiukkola


Aallonateljee
Tiilimäen arkkitehtuurikävely
Aika 14:00
Osoite Tiilimäki 20
Alkamispaikka Aallon ateljeen pääsisäänkäynti
Esittelijä Alvar Aalto -säätiö
Esteettömyys Kohde on esteetön.
Lisäohjeita Huom! Mukaan mahtuu 20 ensiksi aloituspaikalle tullutta henkilöä.
Jotain vanhaa, jotain uutta, jotain lainattua ja jotain sinistä... Kaikkea tätä on Tiilimäellä!

Tiilimäki 20 on tunnettu Alvar Aallon ateljeen osoitteena, mutta mitähän muuta mielenkiintoista löytyykään tien varrelta? Tule ottamaan selvää Tiilimäen arkkitehtuurista leppoisan sunnuntaikävelyn merkeissä!
Aallonateljee

Kuva: Rauno Träskelin


Img_7251
Instawalk: Jätkäsaari
Aika 15:00, Instagram-intro 14.30
Osoite Kaapelitehdas, Tallberginkatu 1g, 00180 Helsinki
Alkamispaikka Valokuvataiteen museon aula, 1 krs
Esittelijä Jätkäsaari-liikkeen aktiivit: arkkitehti Milja Virkkunen ja Päivi Balomenos
Esteettömyys Kohde on esteetön.
Valokuvataiteen museo ja Jätkäsaari-liike järjestävät opastetun Instagram-kävelyn Jätkäsaareen. Lisäksi pääsemme tutustumaan
ryhmärakennuttamismenettelyllä toteutettuun As Oy Helsingin Maltaan.

Kävely on virkistävä työpaja, jossa kuvaajille aukeavat mielenkiintoiset näkymät Helsingin ranta-alueilta ja otoksia arvioidaan yhdessä ryhmän kanssa.
Oppaana toimivat arkkitehti Milja Virkkunen ja jätkäsaarelainen Päivi Balomenos.

Opastetulla kierroksella kuvataan rakentuvaa uutta kaupunginosaa ja kuullaan alueen suunnittelusta, uudesta arkkitehtuurista ja erikoisuuksista.

Noin pari tuntia kestävän kuvauskierroksen päätteeksi kokoonnutaan Cargo Coffee & Kitchen -kahvilaan (Ruoholahdenranta 8), missä katsotaan yhdessä tapahtuman aikana otettuja kuvia.

Instagram-kävelyllä kuvataan ja jaetaan kuvia käyttäen Instagram-sovellusta. Osallistujat käyttävät omia älypuhelimia. Instagram-sovelluksen käyttö edellyttää sen lataamista puhelimeen.

Halukkaat voivat perehtyä Instagram-sovelluksen käyttöön Valokuvataiteen
museon tuottajan Anna Airaksisen opastuksella puoli tuntia ennen
kävelykierroksen alkua klo 14.30. Myös kävelyn aikana voi kysyä vinkkejä Instagramin käyttöön ja hashtagien saloihin. Ennakko-osaamista ei vaadita.

Tapahtumassa käytetään #jätkäsaariwalk ja #openhousehelsinki ja #valokuvataiteenmuseo-avainsanaa.



Img_7251

Kuva: Viivi Lehtonen


Elannonportti
OHH & Euroopan kulttuuriympäristöpäivät / European Heritage Days yhdessä avaavat:
Leipää ja konepajoja – Sörnäisten teollisuuden perintö -reitti
Aika Klo 15.00
Osoite John Stenbergin ranta 4, 00510 Helsinki
Alkamispaikka John Stenbergin ranta 4:n edestä
Esittelijä Juhani Styrman, tiedottaja, Kallion kulttuuriverkosto
Esteettömyys Kohde on esteetön.
Sörnäisten ranta-alueelle muodostui 1800-luvun loppupuolella yksi Helsingin merkittävimmistä teollisuusalueista. Uljas teollisuusrakennusten ketju ulottui Pitkänsillan kupeesta aina Vanhankaupunginlahdelle saakka.

Teollisuus alkoi kadota alueelta 1900-luvun viimeisinä vuosikymmeninä. Leipää ja konepajoja – Sörnäisten teollisuuden perintö -reitti esittelee Hakaniemen ja Sörnäisten teollisuusalueen monipuolista teollisuuden historiaa. Kierros on samalla osa Euroopan kulttuuriympäristöpäivien ja Teollisuuden ja tekniikan perinnön teemavuoden ohjelmaa. Käsiohjelma 2 euroa (vapaa pääsy).
Elannonportti

Kuva: Juhani Styrman


Tietoa tapahtumasta Liity postistuslistalle arkisto på svenska in English työpöytäversio