Facebook_mv
Wdc

sunnuntai 16.9.

Santahamina
Santahamina
Aika 14.00
Osoite Santahamina, 00860 Helsinki, Bussilla 86 pääsee portille
Alkamispaikka Santahaminan varuskunnan portti/parkkipaikka
Esittelijä Markku Virtanen, Esa Piisilä, Jarmo Nieminen
Esteettömyys Kohde ei ole esteetön.
Lisäohjeita HUOM! Kaikille kierrokselle osallistujille henkilöllisyystodistus mukaan! Koska kyseessä on sotilasalue, ulkomaan kansalaisten tulee anoa lupa 3 viikkoa ennen vierailua. Lupaa anotaan lähettämällä kopio passista ja henkilötiedot osoitteeseen rek@openhousehelsinki.fi viimeistään 21.8.2012 Huom! Suositellaan tuloa bussilla, lähiseudun asukkaiden pihoihin EI VOI pysäköidä.
Noin 4 500 vuotta sitten Itämerestä kohonnut Santahaminan saari oli viikinkiaikainen merenkulkijoiden pysähdys- ja kauppapaikka. Viimeiset 200 vuotta Santahamina on ollut yhtämittaisesti sotilasalueena. Saari siirtyi vähitellen sotilaskäyttöön Suomen sodasta keväästä 1808 alkaen. Erityisesti jatkosodan aikana Santahamina toimi vahvana ilmapuolustuksen tukikohtana ja pelasti osaltaan pääkaupungin täydelliseltä tuholta.

Saari kätkee sisäänsä paitsi paljon tarinoita Suomen historiasta, myös viehättävän saariluonnon. Kierroksella tutustutaankin juuri Santahaminan luontoon ja historiaan. Retken aikana kävellään n. 3 kilometriä maastossa.
Santahamina

Kuva: Santahamina


Av_6121b_tkk
Alvar Aalto kierrokset
Aalto University, Otaniemi Campus, walking tour
Aika 10 am, 12pm, 2pm, In English
Osoite Otakaari 1, 02150 Espoo
Alkamispaikka The guided tour will begin at the front entrance to the main building of the Aalto University School of Science and Technology
Esittelijä Researcher MArch. Philip Tidwell, the Aalto University School of Science and Technology and Maintenance supervisor, heating plants Markku O Salonen
Esteettömyys Kohde ei ole esteetön.
Lisäohjeita All tours in English!
Designed by Alvar Aalto in 1949 and constructed over the following two decades, the Otaniemi Campus is a prime example of the legendary Finnish architect's urban and campus plans as well as the center of the university that now bears his name. The campus is best known for its striking amphitheatre-like auditorium that sits atop one of the seven hills of the area, but it is also populated by numerous other buildings designed by Aalto throughout his career.

Originally a large country estate, the administrative wing of the main building together with the library outline the boundary of a former manor house and grain field that now form an expansive lawn. The focus of the tour will be on Aalto humanist adaptations of the prevailing 'functionalist' style of the time, particularly the architect's use of materials, strategies of lighting, and attention to sensory experience. The program will include visits to the Main Building (1965), Library (1969) and the lesser known Power Station (1963).
Av_6121b_tkk

Kuva: Alvar Aalto säätiö


K2s_kappeli
UUTTA ARKKITEHTUURIA!
Kampin kappeli
Aika 10.00
Osoite Simonkatu 7, 00100 Helsinki
Alkamispaikka Ulko-ovi
Esittelijä Arkkitehti SAFA Mikko Summanen / Arkkitehtitoimisto K2S Oy, Kappelin pappi Nanna Helaakoski
Esteettömyys Kohde on esteetön.
Narinkkatorille, keskelle kiireisintä Helsinkiä, on noussut kaunis puinen kappeli.
Uusi Kappeli on rakennettu hiljaisuuden ja kohtaamisen paikaksi. Kappelissa ei suoriteta lainkaan uskonnollisia seremonioita, ja pyöreän kappelisalin puiset seinät eristävät Narinkkatorin äänet luoden lähes täysin hiljaisen tilan. Kappelin henkilökuntaan kuuluu toiminnanohjaajan ja suntioiden lisäksi myös kaksi sosiaalityöntekijää.

Kappeli edustaa innovatiivista puurakentamista, ja sen suunnitelma on jo saanut runsaasti tunnustusta, muun muassa The Chicago Athenaeumin International Architecture Award 2010 -palkinnon. Kappelin on suunnitellut Arkkitehtitoimisto K2S.
K2s_kappeli

Kuva: K2S


Lonna2
Lonna
Aika 12.00
Osoite Lonna, Helsinki
Alkamispaikka Venekuljetus Kauppatorilta, Kuljetuksen hinta (meno-paluu) 5 € maksetaan käteisellä paikan päällä.
Esittelijä Tiina Koskenniemi, Suomenlinnan hoitokunta
Esteettömyys Kohde ei ole esteetön.
Lisäohjeita HUOM! JONOTUS! Kierrokselle mahtuu max. 30 henkilöä. Venekuljetus lähtee Kauppatorilta, Kolera-altaan laiturista Kauppahallin vierestä. Kuljetuksen hinta (meno-paluu) 5 € maksetaan käteisellä paikan päällä.
Mystinen Lonna on Suomenlinnaan kuuluva saari Kruunuvuorenselällä. Suomen sodan aikoihin saarella käytiin neuvotteluja Viaporin antautumisesta. Venäläisellä ajalla saareen rakennettiin tilat merimiinojen kokoamista ja säilyttämistä varten.

Saarella toimi toisen maailmansodan aikana ja aina vuoteen 1955 magneettimiinojen torjuntaan liittyvä demagnetointiasema. Sotatoimialueella liikkuvat metallirunkoiset alukset tulivat kerran kuukaudessa asemalle, jolloin aluksista poistettiin runkojen ja koneiden magneettisuus ja ne tehtiin mahdollisimman immuuneiksi magneettimiinoille. Harvinaisella kierroksella tutustutaan saaren historiaan ja luontoon.
Lonna2

Kuva: Suomenlinnan hoitokunta


Pyhankolminaisuudenkirkko_kuvannut_tiinamakkonen
Pyhän Kolminaisuuden kirkko
Aika 13.00 suomeksi, 14.00 på Svenska
Osoite Unioninkatu 31, 00170 Helsinki
Alkamispaikka Kirkon pääovi
Esittelijä Pyhän Kolminaisuuden kirkon isännöitsijä Herman Merras ja vahtimestari Andrei Pylsy
Esteettömyys Kohde ei ole esteetön.
Pyhän Kolminaisuuden kirkko on Helsingin vanhin ortodoksinen kirkko ja Helsingin vanhimpia säännöllisessä jumalanpalveluskäytössä olevia kirkkoja. Se vihittiin käyttöön vuonna 1827 Suomen suurruhtinaskunnan pääkirkoksi. Carl Ludwig Engelin suunnittelemassa, empiretyylisessä kirkossa yhdistyvät oivallisesti itäiset ja läntiset vaikutteet.
Sisältä löytyy lukuisia historiallisia ikoneita, joista osa on tuotu muista lakkautetuista kirkoista. Pyhän Kolminaisuuden kirkossa on harvinaislaatuinen kello, joka on tehty tsaari Nikolai II:n kruunajaisiin vuonna 1896.
Pyhankolminaisuudenkirkko_kuvannut_tiinamakkonen

Kuva:


Untitled1
Olarinluoman vastaanottokoti
Aika 14.00
Osoite Luomanportti 9-11, 02200 Espoo
Alkamispaikka Tontin sisäänajotie, ulko-opastetaulun vierestä
Esittelijä Juha Salmenperä, arkkitehti SAFA
Esteettömyys Kohde ei ole esteetön.
Olarinluoman vastaanottokoti on espoolaisia pitkäaikaisasunnottomia palveleva yksikkö. Yksikkö muodostuu 1991 rakennetusta vastaanottokodista sekä 2002 ja 2011 rakennetuista asumisyksiköistä. Lisäksi kokonaisuuteen kuuluu 1937 rakennettu vanha suojeltu huvilarakennus joka toimii monikäyttötilana sekä henkilökunnalle että asiakkaille. Kyseessä on ainoa Espoon Kaupungin yksikkö, joka palvelee myös päihtyneitä asiakkaita. Pääosa asukkaista onkin päihdeongelmaisia.

Vastaanottokoti on auki ympäri vuorokauden palvellen kaikkia tiloihin joko itsenäisesti tai avustettuina saapuvia. Vastaanottokodissa asiakkaat yöpyvät vaihtelevasti yhdestä yöstä jopa useampaan vuoteen. Vastaanottokodin asukkaille pyritään mahdollisuuksien mukaan löytämään pysyvä asuinpaikka kaupungin tuki- tai palveluasunnoista. Tuettu asuminen on todettu toimivaksi myös päihdeongelmaisten kohdalla ja uusiin asuntoihin on asukkaat löydetty nopeasti.
Untitled1

Kuva: Jussi Tiainen


K2s_hotelli
UUTTA ARKKITEHTUURIA!
Hotelli Paasitorni
Aika 14.00
Osoite Paasivuorenkatu 5 A, 00530 Helsinki
Alkamispaikka Paasitornin pääsisäänkäynti
Esittelijä arkkitehti SAFA Mikko Summanen, Arkkitehtitoimisto K2S Oy, Projektiarkkitehti, arkkitehti SAFA Juha Sundqvist, Arkkitehtitoimisto K2S Oy Toimitusjohtaja Jorma Bergholm, Helsingin Työväenyhdistys ry
Esteettömyys Kohde ei ole esteetön.
Lisäohjeita HUOM! JONOTUS! Kierrokselle mahtuu max. 30 henkilöä
Työväentaloksi vuonna 1908 valmistuneen, nykyisin kokouskeskuksena toimivan Paasitornin kortteli rakentuu eri vuosikymmenten arkkitehtuurista. 1900-luvun alun Jugend, 20-luvun klassismi ja 50-luvun modernismi täydentyy nyt saumattomasti 2010-luvun arkkitehtuurilla, kun mittavat muutostyöt on saatu päätökseen ja sisäpihan uudisrakennus on otettu käyttöön.

Uusi Arkkitehtitoimisto K2S:n suunnittelema hotelli Scandic Paasi ja kokouskeskuksen laajennus täydentää ja luo ainutlaatuisen kokous-, majoitus- ja ravintolapalveluja tarjoavan kokonaisuuden Helsingin historiallisessa keskustassa. Muutostöiden ja uudisrakentamisen kantavana ajatuksena on ollut säilyttää kunkin aikakauden henki. Tervetuloa tutustumaan Paasitornin vanhaan ja uuteen arkkitehtuuriin!

K2s_hotelli

Kuva: K2S


Img_1197
Helsingin saksalainen kirkko ja seurakunnan tilat
Aika 14.00 suomeksi, 15.00 in English
Osoite Bernhardinkatu 4, Helsinki 00131
Alkamispaikka Kirkon edessä (Unioninkatu 1)
Esittelijä oppaat ja arkkitehti SAFA Juha Leiviskä, arkkitehtitoimisto Helander-Leiviskä
Esteettömyys Kohde ei ole esteetön.
Helsingin saksalainen kirkko - Deutsche Evangelisch–Lutherische Gemeinde in Finnland - on rakennettu 1860-luvun alkupuolella Arkkitehti Harald Bosse´n Pietarissa tekemien piirustusten mukaan. Kirkko rakennettiin tiilestä uusgoottilaiseen tyyliin ja aluksi ulkoasu oli huomattavasti vaatimattomampi, nykyisen ulkoasunsa kirkko sai vasta 1897.

Kirkon sisäpuoli tuhoutui palossa 1958, jonka jälkeen sisätilat uudistettiin, tavoitteena oli kuitenkin säilyttää vanhan kirkon niin pidetyksi tehneet lämmin ja intiimi tunnelma sekä kiinteä perusmuoto. Kierroksella tutustutaan myös arkkitehti Juha Leiviskän suunnittelemaan takkahuoneeseen. klo 14 alkavan kierroksen aluksi kuullaan pieni urkusoitto ja klo 15 alkavan kierroksella suomalais-saksalainen kuoro esiintyy puutarhassa.
Img_1197

Kuva: Deutsche Evangelisch–Lutherische Gemeinde in Finnland


Avp_laituritaso_2
Kehärata, Aviapoliksen tunneliasema
Aika 15.00
Osoite YIT:n työmaa n:o 42603, Mekaanikontie 2, 01530 Vantaa
Alkamispaikka YIT:n työmaatukikohta
Esittelijä Arttu Suomalainen, arkkitehti SAFA
Esteettömyys Kohde ei ole esteetön.
Lisäohjeita Tukevat ja paksupohjaiset omat kengät jalkaan. Turvakypärät, -liivit, ja –lasit saa paikanpäältä, varusteita saattaa joutua jonottamaan jos paikalla on paljon ihmisiä. Kierros on vaikeakulkuinen ja etäisyydet pitkiä.
Kehäradan Aviapoliksen tunneliasema sijaitsee Tietotien alla Tikkurilantien ja Ilmakehän välisellä osuudella. Pes-arkkitehtien suunnittelemalle asemalle rakennetaan kaksi sisäänkäyntiä, jotka sijaitsevat Tietotien varrella. Asemahalli, joka on 230 metriä pitkä ja 27 metriä leveä, on louhittu kallioon ja sijaitsee noin 35 metrin syvyydellä.

Kierroksella tutustutaan rakenteilla olevaan maanalaiseen asemahalliin, jonne kulku tapahtuu jalan jyrkkä kallioon louhittua työtunnelia pitkin. Rakennustyöt asemahallissa on vielä hyvin alkuvaiheessa, asemahallin kalliolouhinnat on tehty ja parhaillaan tehdään runkorakennustöitä.

Kehärata on 18 kilometriä pitkä, poikittainen raideyhteys, joka yhdistää Vantaankosken radan lentoaseman kautta päärataan Vantaan Hiekkaharjussa. Kehäradalle tulee ensimmäisessä vaiheessa viisi uutta asemaa: Lentoaseman ja Aviapoliksen tunneliasemat sekä Leinelän, Vehkalan ja Kivistön pinta-asemat. Asemavarauksia rakennetaan Petakseen, Viinikkalaan ja Ruskeasantaan. Kehärata on Liikenneviraston, Vantaan kaupungin ja Finavia Oyj:n yhteishanke. Rata otetaan käyttöön heinäkuussa 2015.

www.liikennevirasto.fi/keharata
Avp_laituritaso_2

Kuva: Vantaan kaupunki